Канцэпцыя развіцця гісторыка-краязнаўчага музея
ДУА «Парэцкі дзіцячы сад - сярэдняя школа »
I. Уводзіны
Школьны гісторыка-краязнаўчы музей з'яўляецца часткай адукацыйнай і выхаваўчай сістэмы установы.
Музей – гэта цэнтр духоўна – маральнага, грамадзянска-патрыятычнага і эстэтычнага выхавання.
Гісторыка-краязнаўчы музей існуе з 01.03.1983 года. Музей знаходзіцца ў асобным памяшканні плошчай 58 м², у якім 2 пакоі. Экспанаты, якія не знаходзяцца ў экспазіцыі, размешчаны ў асобных папках, на паліцах, у шафах. У асобным пакоі знаходзіцца музей сялянскага побыту.
На сённяшні дзень музей складаецца з наступных раздзелаў:
- Парэчча ў далёкай мінуўшчыне.
- М.Д.Лапа – член тайнага таварыства дзекабрыстаў.
- Устанаўленне Савецкай улады на тэрыторыі Акцябрскага раёна і ў вёсцы Парэчча.
- Стварэнне камсамольскіх ячэек.
- Партызанскі рух у перыяд нямецкай і белапольскай акупацыі.
- Калектывізацыя сялянскіх гаспадарак.
- Наш край у гады Вялікай Айчыннай вайны.
- Вызваленне тэрыторыі Акцябрскага раёна і Парэцкага с/с ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў у чэрвені 1944 года.
- Тапанімічная карта Парэцкага сельскага савета.
- Гісторыя школы, школьны радавод.
- Левін Юрый Абрамавіч – ваенны журналіст.
- Гонар Парэчча.
Музей займае важнае месца ў вучэбна-выхаваўчым працэсе ўстановы. Ён дапамагае запаліць іскрынку любові і цікавасці да жыцця свайго народа ў розны гістарычны час.
II. Змест, праблемы патрыятычнага выхавання і абгрунтаванне неабходнасці іх вырашэння сродкамі школьнага музея.
Патрыятычнае выхаванне - задача агульнадзяржаўнага значэння.
Дзейнасць музея накіравана на выхаванне патрыетаў сваёй Радзімы. Цэласная сістэма патрыятычнага выхавання напраўлена на фарміраванне ў навучэнцаў грамадзянскасці і патрыятызму, духоўна-маральных якасцей і нацыянальнай самасвядомасці на прыкладах баявых і працоўных подзвігаў беларускага народа.
Асноўнымі формамі работы школьнага музея з’яўляюцца сустрэчы з роднымі ветэранаў Вялікай Айчыннай вайны, воінамі Узброеных сіл РБ, былымі воінамі-інтэрнацыяналістамі, экскурсіі, сустрэчы з ветэранамі працы, аказанне шэфскай дапамогі ветэранам працы, састарэлым людзям, клопат аб помніках ахвярам фашызму, класныя гадзіны, святы. Экспазіцыйны патэнцыял музея дапамагае ажывіць навучальны працэс, далучыць дзяцей да гісторыі сваёй краіны, сваёй малой радзімы.
III. Мэты і задачы школьнага музея
Мэта: захаванне гістарычнай памяці аб ваенных дзеяннях Вялікай Айчыннай вайны і ўвекавечванне імён ахвяр, воінаў, якія змагаліся на беларускай зямлі і загінулі за яе вызваленне.
Задачы павышэнне ролі музея ў грамадзянска-патрыятычным выхаванні;
фарміраванне цікавасці да гісторыі ў навучэнцаў;
захаванне памяці аб загінуўшых удзельніках Вялікай Айчыннай вайны;
складанне турыстычнага маршруту, звязанага з гістарычнымі падзеямі на тэрыторыі Парэцкага сельскага савета;
збор матэрыялаў і афармленне альбома аб ветэранах Вялікай Айчыннай вайны.
IV. Ідэйная задума музея.
Гісторыка-краязнаўчы музей - гэта комплексны музей, у якім прадстаўлены экспанаты па вельмі розных накірунках гісторыі нашай малой Радзімы. Праект музея прадугледжвае выкарыстанне музейнага памяшкання плошчай 58 квадратных метраў з 21 вітрынамі і 23 стэндамі.
Школьны музей закліканы спрыяць:
- фарміраванню ў вучняў цікавасці пазнаваць мінулае пра гісторыю сваёй малой радзімы, а таксама гісторыі сваёй школы;
- авалодання практычнымі навыкамі пошукавай і навукова - даследчай дзейнасці;
- выхаванню талерантнасці і культуры свету ў школьным асяроддзі;
- удасканаленню гістарычнай адукацыі навучэнцаў, пашырэнню іх кругагляду.
V. Перспектывы развіцця музея:
- ажыццяўляць зменныя тэматычныя выставы, прысвечаныя памятным датам гісторыі Радзімы;
- выкарыстоўваць музейныя прадметы экспазіцый школьнага музея ў вучэбна- даследчай і праектнай дзейнасці вучняў;
- праводзіць сумесныя мерапрыемствы з ветэранамі працы;
- выкарыстоўваць інавацыйныя формы работы ў дзейнасці музея;
- ўсталёўваць сувязі з іншымі музеямі, прыцягваць бацькоў да працы ў
музеі;
- папаўняць фонды музея, абнаўляць экспазіцыі;
- праводзіць на базе музея ўрокі, святы, інтэрактыўныя экскурсіі, сустрэчы з цікавымі людзьмі, тэматычныя вечары і г.д .;
- абнаўляць старонку школьнага сайта “Школьны музей”;
- стварыць мультымедыйнае партфоліо па экспазіцыях музея.
VI. Удасканаленне праграмы дзейнасці музея.
Арганізацыя дзейнасці музея абапіраецца на заканадаўчыя акты, якія ўключаюць пытанні патрыятычнага выхавання грамадзян Беларусі:
- Кодэкс РБ "Аб адукацыі";
- Закон «Аб музеях і музейным фондзе РБ";
- Канвенцыя ААН «Аб правах дзіцяці»;
- Палажэнне аб школьным музеі.
Задачамі педагагічнага калектыву з'яўляюцца не толькі навучанне, але і выхаванне культурнага, творчага чалавека, здольнага ўспрымаць і шанаваць прынцыпы дабра і прыгажосці.
Выкарыстанне краязнаўчага матэрыялу на ўроках адкрывае шырокія магчымасці для самастойнай дзейнасці вучняў, для пошуку, даследаванняў. На рэчавых і дакументальных матэрыялах музея могуць быць напісаны рэфераты, даклады, творчыя праекты. Дзеці могуць дакрануцца да мінулага, папрацаваць з дакументамі.
Інтэграваныя ўрокі ў школьным музеі, гульнявыя праграмы, святы і многія іншыя мерапрыемствы дапамагаюць раскрываць культурны патэнцыял музейных прадметаў і актыўна выкарыстоўваць іх у навучальным працэсе.
VII. Механізм рэалізацыі праграмы развіцця музея. Кіраўніцтва
працай музея.
Пры музеі дзейнічае савет музея.
Праца музея ажыццяўляецца па наступных напрамках:
пошукавы: вучні і настаўнікі сустракаюцца з блізкімі родзічамі ветэранаў вайны, ветэранамі працы, аднавяскоўцамі. Запісваюць успаміны, збіраюць матэрыял (фотаздымкі, кнігі, рукапісы, рэчы);
даследчы: вучні займаюцца вывучэннем назваў мясцін свайго краю. Склалі тапанімічную карту Парэцкага с/с, тапанімічны слоўнік, у які ўвайшло больш за 300 назваў. Большая з іх частка мае тлумачэнне як мясцовых жыхароў, так і навуковае;
асветніцкі: саветам музея распрацаваны экскурсіі для вучняў і іншых наведвальнікаў. Матэрыял падабраны на аснове экспазіцый і фондаў музея. Наладжваюцца сустрэчы з блізкімі родзічамі ветэранаў вайны, вязнямі, ветэранамі працы, аднавяскоўцамі.
Ажыццяўленне мэтанакіраванага сістэматычнага педагагічнага кіраўніцтва - найважнейшая ўмова павышэння дзейснасці музея ў вучэбна-выхаваўчым працэсе. Адказным за дзейнасцю савета з'яўляецца кіраўнік школьнага музея. Але галоўную каардынацыю і кантроль па развіцці і арганізацыі работы музея ажыццяўляюць дырэктар школы, яго намеснік па выхаваўчай рабоце.
VIII. Ацэнка эфектыўнасці рэалізацыі праграмы развіцця музея.
У выніку ажыццяўлення праграмы развіцця музея чакаецца:
- забеспячэнне духоўна-маральнага выхавання падрастаючага пакалення;
- адраджэнне сапраўдных духоўных каштоўнасцей беларускага народа;
- захаванне і развіццё яго слаўных баявых і працоўных традыцый;
- аптымізацыя працы па ваенна-патрыятычнаму выхаванню навучэнцаў у сучасных умовах.